وبلاگ راهنمای توریست ایرانی

مطالب توریستی ، مطالب گردشگری ، لیست هتل ها ، قیمت تورها ، اطلاعات کشور ها ، معرفی جاذبه های گردشگری

وبلاگ راهنمای توریست ایرانی

مطالب توریستی ، مطالب گردشگری ، لیست هتل ها ، قیمت تورها ، اطلاعات کشور ها ، معرفی جاذبه های گردشگری

مطالب توریستی ، مطالب گردشگری ، لیست هتل ها ، قیمت تورها ، اطلاعات کشور ها ، معرفی جاذبه های گردشگری

طبقه بندی موضوعی

شهر متسختا

شنبه, ۷ فروردين ۱۳۹۵، ۱۰:۵۴ ب.ظ | آنا صدیقی | ۰ نظر

متسختا­در استان کارتلی گرجستان واقع شده­و یکی از قدیمی ترین شهرستانهای­گرجستان­است که در حدود 20 کیلومتری شمال تفلیس در محل تلاقی رود آراگوی واقع شده است.

با توجه به اهمیت تاریخی آن و چندین آثار تاریخی فرهنگی، "آثار تاریخی متسختا" در سال 1994 به عنوان یک میراث جهانی یونسکو اعلام شد . به عنوان­زادگاه و یکی از مراکز پر جنب و جوش مسیحیت در گرجستان ،­متسختا­توسط کلیسای ارتدوکس گرجستان در سال 2014­به عنوان "شهر مقدس" اعلام شد .

متسختا­متسختا­متسختا

شهر متسختا­در قرن 5 قبل از میلاد بنا نهاده و­در طول قرن 3 قبل از میلاد تا 5 بعد از میلاد مسیح پایتخت پادشاهی ایبریا­گرجستان بود.­متسختا از مکان های اولیه ­فعالیت های مسیحی بود، و محلی که در آن مسیحیت به طور رسمی اعلام شد متسختا هنوز هم مقر اصلی کلیسای ارتدوکس گرجستان باقی مانده است.

پادشاه ­Dachi I Ujarmeli ( در آغاز قرن 6 میلادی)، کسی که جانشین Vakhtang I Gorgasali­بود، با توجه به وصیتنامه بجا مانده از پدرش و به علت راحت تر بودن دفاع از شهر ،­پایتخت را از متسختا­به تفلیس نقل مکان کرد­. با این حال، متسختا تا­قرن 19 همچنان­به عنوان محل مهمی برای تاج گذاری ها و محل تدفین اکثر­پادشاهان گرجستان بجا ماند.

بافت شهر قدیمی متسختا در محل تلاقی رودخانه های Mtkvari و Aragvi ­نهفته است . ارزش های فرهنگی بجا مانده از عصر برنز تا دوران مسیحی مرفه که بیش از شیوه زندگی امروزی به چشم می آید جو منحصر به فردی را­ایجاد کرده و این حس را د ارد که تاریخ این شهر به قدمت تاریخ گرجستان است . متسختا مذهبی ترین شهر­گرجستان است بطوریکه از زمان های بسیار قدیم این شهر مرکز بت پرستان بوده و بعدها دین مسحیت در گرجستان در این شهر شکل گرفته از متسختا منشا دارد.

Svetitskhoveli کلیسای جامع (قرن 11th) و Jvari صومعه (قرن 6) در متسختا در میان مهم ترین بناهای تاریخی معماری مسیحی گرجستان هستند، و در طول تاریخ در توسعه معماری قرون وسطی در سراسر قفقاز قابل توجه اند.

در حومه متسختا خرابه های قلعه­Armaztsikhe (مربوط به قرن 3 قبل از میلاد) است، ­Armaztsikhe acropolis (متعلق به اواخر قرن 1 قبل از میلاد)، باقی مانده از ­"پل پومپه" (با توجه به افسانه ها ساخته شده توسط لژیونر رومی پومپه بزرگ در قرن 1 قبل از میلاد)، اثار و قطعه های باقی مانده به طور پراکنده و از سازه های مختلف است که­از یک کاخ سلطنتی (قرن 1-3 م)، مقبره نزدیک قرن 1 میلادی، یک کلیسای کوچک در قرن 4 از صومعه Samtavro (قرن 11th)، و قلعه Bebris Tsikhe (قرن 14) . موسسه باستان شناسی، و باغ Mikheil Mamulashvili­ نیز شایسته توجه هستند. همچنین یک مجسمه­تاریخی Elena Machabell­وجود دارد.

اکثر آژانس ها ذر­تور گرجستان­برنامه ای برای متسختا نمیگذارند اما اگر خودتان به طور شخصی به­کشور گرجستان­سفر میکنید­تور متسختا­از مکان های دیدنی خواهد بود که کمتر کسی از ایران به آن میرود و از آن بازدید میکند و این یک تجربه خاص خواهد بود.

منبع مطلب :­شهر متسختا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی