وبلاگ راهنمای توریست ایرانی

مطالب توریستی ، مطالب گردشگری ، لیست هتل ها ، قیمت تورها ، اطلاعات کشور ها ، معرفی جاذبه های گردشگری

وبلاگ راهنمای توریست ایرانی

مطالب توریستی ، مطالب گردشگری ، لیست هتل ها ، قیمت تورها ، اطلاعات کشور ها ، معرفی جاذبه های گردشگری

مطالب توریستی ، مطالب گردشگری ، لیست هتل ها ، قیمت تورها ، اطلاعات کشور ها ، معرفی جاذبه های گردشگری

طبقه بندی موضوعی

شهر تفلیس

شنبه, ۷ فروردين ۱۳۹۵، ۱۰:۵۵ ب.ظ | آنا صدیقی | ۰ نظر

تفلیس یا تبلیسی پایتخت­گرجستان­است و در دو طرف رود کور گسترش یافته و دارای مساحتی معادل 350 کیلومتر مربع و جمعیتی معادل­1.345.000­­نفر است .

تفلیس

موقعیت مکانی :

تفلیس مرکز صنایع و مرکز اجتماعی و فرهنگی­تور گرجستان­است . علاوه بر این، در مسیر پروژه مهم انرژی جهانی (خط لوله باکو-تفلیس-جیحان) واقع شده است. همچنین شهر تفلیس در مسیر جاده ابریشم قرار داشته و به همین دلیل از دیرباز برای کشورهای بزرگی مانند روسیه ، ترکیه ، ارمنستان و آذربایجان از اهمیت بالایی برخوردار است . هم اکنون هم به دلیل استقبال کشور های همسایه از­تور تفلیس­، این شهر از نظر درآمد توریستی برای گرجستان از اهمیت بالایی برخوردار است .

تفلیس

افسانه پیدایش تفلیس :

مورخان معتقدند نام گرجی شهر یعنی تبلیسی از افسانه ای برخاسته . طبق این افسانه در هزاره پنجم قبل از میلاد مسیح این منطقه جایی که­تفلیس­کنونی قرار دارد پوشیده از جنگل های سرسبز بوده . روزی پادشاه گرجی­Vahtang Gorgasal­ برای شکار به این منطقه می آید و شاهین خود را برای شکار یک قرقاول میفرستد بعد از مدتی که خبری از شاهین نشد در جستجوی آن به چشمه های آب گرم گوگردی برمیخورند و چون پادشاه بسیار از دیدن آنها تعجب کرده و لذت برده بود دستور میدهد در این محل شهر بنا سازند و نام آن را به واسطه چشمه های آب گرم تیبلیسی که به معنای گرم و ولرم است بگذارند .

تفلیس

تاریخ تفلیس :

طبق منابع در نیمه دوم هزاره چهارم افرادی در این منطقه ساکن بودند و در زمان پادشاه گرجی واراز باکور (Varaz-Bakur) قلعه ای در این منطقه بنا شد در اواخر همان قرن قلعه به دست پادشاهان ایرانی افتاد . در قرن پنجم پادشاهان گرجی دوباره شهر و قلعه را باز گرفتند و­تفلیس­را پایتخت اعلام کردند اما تا قرن ششم­تفلیس­از اهمیت خاصی برخوردار نبود تا اینکه با شروع معاملات و تجارت با کشور های اروپایی از اهمیت و موقعیت استراتژیکی برخوردار شد .­تفلیس­نه تنها برای پادشاهان گرجی دارای اهمیت بالایی بود بلکه به عنوان منطقه ای که اروپا را به آسیا متصل میکرد داراری اهمیتی خاص برای تمام کشورهای منطقه بود برای همین تبدیل به نقطه ای برای نمایش قدرت سلجوقیان ، ایرانیان ، اعراب و بیزانس شد و از پادشاهی به دست پادشاه دیگر افتاد . به همین دلیل است که امروزه هم با دیدن آثار مختلف به سبک و معماری های مختلف متوجه این کشمکش قدرت میشویم .

در بین سال های 570 -580 تفلیس تحت حکومت ایرانیان بود در سال 627 تحت حکومت بیزانسی ها در آمد و در بین سال های 736 تا 1068 در دست حکومت های مختلف اعراب بود و در سال 1068 توسط پادشاه سلجوقی آلپ ارسلان فتح شد .

تفلیس

در سال 1122 پادشاهی به نام داود وارد شهر شد و حاکمیت کامل را بر دست گرفت و مرکز دولت ایالات گرجستان را از کوتائیسی به تفلیس منتقل کرد و از آن به بعد تفلیس پایتخت شد . در قرن 12 و 13 که اوج پیشرفت گرجستان و به اصطلاح سال های طلایی آن بود ،­تفلیس­هم پیشرف چشمگیری داشت و جمعیت آن به 80.000 نفر رسید . شهر مبدل به مرکز فرهنگ ، شعر و ادبیات کشور شد . در همین دوره بود که هنرمند بزرگ گرجی شوتا روستاولی به دستور ملکه کار خود را در­تفلیس­پیش گرفت و به احتمال بسیار زیاد داستان حماسی مشهور خود به نام پلنگینه پوش را در همین جا نوشت . این دوره همواره به عنوان دوره طلایی گرجستان یاد میشود .

تفلیس

متاسفانه دوره طلایی­تفلیس­یک قرن هم طول نکشید و در سال 1236 با حمله مغول ها ، گرجستان تحت حکومت مغول ها در آمد و در صد سال آینده هم از نظر سیاسی و هم از نظر فرهنگی به شدت تحت تاثیر مغول ها قرار گرفت در سال 1320 مغول ها از کشور رانده شدند و بار دیگر­تفلیس­پایتخت پادشاهان گرجی شد اما باز هم این ثبات دوامی نداشت تا قرن 18 باز تحت قدرت های مختلف قرار گرفت و توسط پادشاهانی همچون تیمور لنگ ، جهان شاه ، اوزون حسن ، آقا محمد خان قاجار بارها ویران شد .

تفلیس

شهر های خواهر خوانده تبلیسی :

زاربروکن، آلمان (۱۹۷۵)
فرانسه نانت, فرانسه (۱۹۷۹)
اسلوونی لیوبلیانا، اسلوونی (۱۹۷۷)
اتریش اینسبروک، اتریش (۱۹۸۲)
ایالات متحده آمریکا آتلانتا، آمریکا (۱۹۸۷)
ایتالیا پالرمو، ایتالیا (۱۹۸۷)
بریتانیا بریستول، بریتانیا (۱۹۸۸)
اسپانیا بیلبائو، اسپانیا (۱۹۸۹)
ارمنستان ایروان، ارمنستان (۱۹۹۶)
اوکراین کی‌یف، اوکراین (۱۹۹۹)
قزاقستان آستانه، قزاقستان (۲۰۰۵)
لیتوانی ویلنیوس، لیتوانی (۲۰۰۹)
مولداوی کیشیناو، مولداوی (۲۰۱۱)
مصر قاهره، مصر (۲۰۱۲)
قطر دوحه، قطر (۲۰۱۲)
ایران تهران، ایران (۲۰۱۵)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی